Køreregler ved klubtræning
Klar og tydelig signalgivning er nøglen til sikker kørsel
Sikkerheden er altid i fokus, når vi cykler i FMC. Vi
tænker sikkerhed ind i alle de træningsture,
vi gennemfører.
Derfor er det nødvendigt, at ALLE klubbens medlemmer
- Lærer signalerne
at kende
- Accepterer og respekterer, at
signalerne SKAL afgives
- Afgiver de
nødvendige signaler, som påkræves i situationen
Alle i FMC skal reagere ensartet på
samtlige signaler.
Der er 2
typer signaler:
Kommandosignaler
Kommandosignaler fortæller holdet, at nu skal det ændre adfærd. Typisk
vil disse kommandosignaler komme fra kaptajnen/holdlederen
eller fra de forreste på holdet.
Hvem gør hvad
Alle signaler skal, så vidt det er muligt og relevant, afgives både
VERBALT og VISUELT. Det betyder, at der skal RÅBES og MARKERES samtidig, så
alle har muligheden for enten at HØRE og/eller SE signalet. Helst begge dele.
Alle signaler skal gentages af rytterne med det samme FREM og
TILBAGE på holdet, så alle bliver orienteret rettidigt.
Alle på holdet er ansvarlige for, at afgivne signaler bliver
GENTAGET og EFTERLEVET.
De forreste er holdets ØJNE og ØRER fremadrettet, og er ansvarlige
for, at afgive de nødvendige og korrekte signaler rettidigt på ting eller
hændelser, der er foran holdet.
De bagerste er holdets ØJNE og ØRER bagudrettet, og er ansvarlige for,
at afgive de nødvendige og korrekte signaler rettidigt på ting eller hændelser,
der er bagved holdet.
Når kaptajnen/holdlederen afgiver et signal f.eks. ”VENSTRE - NÆSTE GANG” og vedkommende f.eks.
cykler bagerst, kan det være svært for kaptajnen/holdlederen at
vurdere, om alle på holdet har HØRT og FORSTÅET signalet. Derfor skal
signalet gentages op igennem holdet med det samme, og de 2 forreste skal straks
række venstre hånd i vejret, så de markerer, at de har både HØRT og FORSTÅET
signalet. Samtidig skal de gentage signalet mundtligt som kvittering til
de nærmeste, at signalet er HØRT og FORSTÅET.
Der skal kun afgives de nødvendige signaler. Hvis holdet cykler på en
bred landevej med midterstriber, er det ikke nødvendigt at signalere
”FORFRA”, hvis den bil der kommer forfra ikke vurderes at udgøre en risiko.
Det samme gælder, hvis der ligger lidt grus og småsten på vejen, på et
tidspunkt, hvor holdet cykler ligeud. Så er det ikke nødvendigt at
signalere ”GRUS” eller ”STEN”.
Signaler skal ikke give unødvendig uro på holdet.
1. Orienteringssignaler:
"HUL I MIDTEN"
Det
betyder, at hullet er imellem de 2 rækker ved f.eks. paradekørsel. Det vil
betyde, at de efterfølgende ryttere kan høre, hvor hullet er, samtidig med at
der bliver peget på midten. Den inderste række, den længst ind imod midten
af vejen, skal hurtigt trække til venstre, og den yderste række, den længst ud
mod rabatten, skal hurtigt trække til højre.
"HUL - VENSTRE"
Det
betyder, at hullet er til venstre for holdet, dvs. på
venstre side af den inderste række. Den inderste række skal hurtigt trække til
højre samtidig med, at den yderste række gør det samme..
"HUL - HØJRE"
Det
betyder, at hullet er til højre for holdet, dvs. på højre side af den yderste
række. Den yderste række skal hurtigt trække lidt til venstre samtidig med, at
den inderste række gør det samme..
”FORFRA”
Det
betyder, at holdet skal være opmærksom på et køretøj nærmer sig FORFRA. Holdet
skal fortsætte med at køre på samme måde, men skal trække lidt tættere
sammen.
”BAGFRA”
Det
betyder, at holdet skal være opmærksom på et køretøj nærmer sig BAGFRA. Holdet
skal fortsætte med at køre på samme måde, men skal trække lidt tættere
sammen.
”FRI”
Hvis
holdet skal passere et vejkryds eller i det hele taget krydse en vej, er det
vigtigt, at der bliver kigget grundigt efter både forrest og bagerst i gruppen.
Når holdet kan passere vejen, råbes der ”FRI”, hvorefter alle krydser
vejen. Ved meget trafikerede veje kan vi komme ud for, at vi skal krydse vejen
i mindre hold.
”SE OP”
Det
betyder, at holdet skal være opmærksom på en forhindring forfra, der kan være
til fare for holdet. Det kan være en indsnævring af vejen eller en holdende
bil. Der råbes f.eks. ”SE OP - TIL HØJRE”. Samtidig kan der markeres med
et klap på højre balle og derefter vise med højre hånd, at holdet skal trække
lidt ud. Signalet skal gentages ned igennem holdet.
”GRUS”
Det
betyder, at der ligger grus på vejen. Der råbes ”GRUS”, og samtidig markeres
med højre eller venstre hånd til hvilken side der ligger grus. Der foretages en
fejende bevægelse med flad hånd.
”STEN”
Det
betyder, at der ligger sten på vejen. Der råbes ”STEN”, og samtidig markeres
med højre eller venstre hånd, til hvilken side der ligger sten.
Pegefingeren peger i den retning stenen er.
"SIDSTE"
I
forbindelse med rulleskifte er det hensigtsmæssigt, at den sidste
rytter, der trækker ud for at køre fremad i den "hurtigere"
række, ved passage af den nye sidste rytter i den
"langsomme" række, siger SIDSTE til
denne rytter, Det er for at sikre rettidig reaktion i
kæden, og at der ikke opstår huller i kæden.
"DER ER PLADS"
Ved
skift i den forreste del af holdet ved f.eks. paradekørsel, ved
rulleskifte eller alle skal ind på én række, er det hensigtsmæssigt,
hvis der bliver sagt "DER ER PLADS", således den rytter, der er
ved at trække ind foran, får besked om, at han/hun er tilstrækkelig foran,
og nu uden problemer kan trække helt ind foran.
2. Kommandosignaler:
”PARADEKØRSEL”
Det
betyder, at holdet skal ændre køreform til PARADEKØRSEL.
”PÅ EN RÆKKE”
Hvis der
kommer et stort køretøj forfra, vejen bliver så smal, at vi er til
væsentlig gene for andre trafikanter, eller der evt. bagfra kommer en
bil der gerne vil overhale, skal der råbes "PÅ ÈN RÆKKE".
Det betyder, at gruppen skal ind på én lang række, ved at de 2 rækker
flettes sammen som en lynlås.
”RULLESKIFT”
Det
betyder, at holdet skal ændre køreform, således der foretages RULLESKIFT.
”MED URET”
Ved
rulleskifte, og vinden kommer ind fra højre, kan Kaptajnen/træneren
kommandere ”MED URET”, således rotationen forgår på den optimale måde i forhold
til vinden.
”MOD URET”
Ved
rulleskifte, og vinden kommer ind fra venstre, kan Kaptajnen/træneren
kommandere ”MOD URET”, således rotationen forgår på den optimale måde i forhold
til vinden.
”HOLD TIL HØJRE”
I
forbindelse med at der f.eks. kommer en bil, enten forfra eller bagfra, kan der
kommanderes ”HOLD TIL HØJRE”. Det betyder, at holdet skal trække lidt længere
ind til højre på vejen, så vi fylder lidt mindre. Der skiftes IKKE køreform,
med mindre Kaptajnen/træneren kommandere det.
”VENSTRE”
Det
betyder, at holdet skal dreje til VENSTRE. Signalet kan udbygges med ”VENSTRE –
EFTER HUSET”, eller en anden nærmere præcis angivelse af, hvor holdet skal
dreje. Som kvittering på at signalet er hørt og forstået, er
det obligatorisk for de forreste i gruppen, at række venstre arm ud til
venstre.
”HØJRE”
Det
betyder, at holdet skal dreje til HØJRE. Signalet kan udbygges med ”HØJRE –
EFTER HUSET”, eller en anden nærmere præcis angivelse af, hvor holdet
skal dreje. Som kvittering på at signalet er hørt og
forstået, er det obligatorisk for de forreste i gruppen, at
række højre arm ud til højre.
”LIGE OVER”
Det
betyder, at holdet skal fortsætte LIGE OVER, f.eks. i forbindelse med et
vejkryds eller i en rundkørsel.
”2 NED”
Hvis
farten på holdet er for høj, kan der f.eks. råbes ”2 NED”. Det
betyder, at farten på holdet skal sættes ned med ca. 2 km/t, fra f.eks. 30
km/t til 28 km/t. Farten skal sættes ned stille og roligt. De forreste
fortsætter med at cykle, men træder lidt langsommere, så farten gradvis sænkes.
Ingen pludselige opbremsninger!
”3 OP”
Hvis
farten på holdet skal sættes lidt op, kan der f.eks. råbes ”3 OP”.
Det betyder, at de forreste på holdet stille og roligt skal sætte farten
op fra f.eks. 30 km/t til 33 km/t. Ingen pludselige accelerationer.
"OPSAMLING”
Hvis der
er spredning på holdet kan der råbes ”OPSAMLING”. Det betyder
umiddelbart, at tempoet skal sættes lidt ned på holdet, således de
bagerste kan komme op til holdet. Når tempoet skal sættes ned, skal dette ske
gradvist over en lidt længere strækning. Ingen pludselige opbremsninger.
Hvis der f.eks. råbes ”OPSAMLING PÅ TOPPEN”, betyder det, at alle skal standse
på toppen af bakken og vente på de sidste. Kaptajnen/træneren siger til, når
holdet skal starte igen.
”DEFEKT”
Hvis der
sker en punktering eller anden defekt i gruppen, råbes ”DEFEKT”. Det betyder,
at alle i gruppen stille og roligt tager farten af cyklerne, stopper og
orienterer sig om, hvad der er sket. Kaptajnen/træneren beslutter, hvornår og
hvordan gruppen fortsætter.
"STOPPER”
Hvis holdet
skal stoppe helt op ved et vejkryds eller ved defekt, skal dette signaliseres i
god tid. Der råbes ”STOPPER”, og samtidig rækker de 2 forreste den ene hånd i
vejret, så alle kan se, at der stoppes.
”VI STARTER”
Hvis holdet har været standset, sætter Kaptajnen/træneren holdet i gang
ved at råbe ”VI STARTER”.
Her er link til film, der viser de forskellige køremåder: